IT-infrastuctuur in de zorg
Als IT-leverancier weten wij als geen ander hoe belangrijk de IT-infrastructuur voor organisaties is. Zo ook in de zorg. Een goede IT-infrastructuur is essentieel voor de zorg om verschillende redenen:
-
Betere communicatie: De juiste IT-infrastructuur stelt zorgprofessionals in staat om gemakkelijk met elkaar te communiceren en informatie uit te wisselen. Dit kan de kwaliteit van de zorg eigenlijk alleen maar ten goede komen. Zorgverleners zijn beter geïnformeerd en kunnen effectiever samenwerken.
- Efficiëntie: Een goed functionerende IT-infrastructuur verbeterd de efficiëntie aanzienlijk. Met name door het verminderen van administratieve taken en het automatiseren van repetitieve (vaak tijdrovende) processen. Hierdoor hebben zorgverleners meer tijd om zich te richten op patiëntenzorg.
- Veiligheid en beveiliging: Met een goede IT-infrastructuur kunnen patiëntgegevens veilig worden opgeslagen en gedeeld tussen de zorgverleners. Hierdoor wordt de kans op fouten en ongeoorloofde toegang tot gegevens geminimaliseerd. Het is hierbij natuurlijk wel belangrijk om mee te gaan met de tijd. Hackers zijn steeds slimmer en als (beveiligings)systemen niet up-to-date is dat een kwetsbaarheid en stel je jouw organisatie open voor aanvallen van buiten.
- Geïntegreerde systemen: Een goede IT-infrastructuur kan verschillende systemen en apparaten integreren, waardoor zorgverleners toegang hebben tot een breed scala aan informatie. Hierdoor zijn zij beter in staat om diagnose te stellen, behandelingen te plannen en patiënten te helpen.
- Patiëntervaring: Dankzij de IT-infrastructuur is het mogelijk de patiëntervaring verbeteren. Onder andere door middel van online toegang tot medische informatie, de mogelijkheid om elektronisch afspraken in te plannen en een snellere verwerking van administratieve taken.
Al met al kan een goede IT-infrastructuur de zorg echt verbeteren door de communicatie en samenwerking tussen zorgverleners en tussen zorgverleners en patiënten te verbeteren. Het verhoogt de efficiëntie van werkzaamheden en zorgt voor meer veiligheid. Zo is het mogelijk de overall patiëntervaring serieus te verbeteren.